Använder du Facebook är det förmodligen så att du fått se undersökningen med namnet ”var skall jag bo”. Kanske har du även klickat dig fram genom frågorna för att hitta vad som är ditt dröm-boende? Det är många som gjort testet under de senaste månaderna och helt klart har det gett effekt för internettrafik och exponering!
svensk Fastighetsförmedling är de som ligger bakom undersökningen som tagits fram av ”Agency” och ”MarsApril”. Resultatet lät inte vänta på sig! Efter lanseringen av denna kampanj, kunde man uppmäta en fördubbling av besökare på facebook-sidan! Måhända att flera av besökarna inte är intresserade köpare, men helt klart öppnades en kommunikationskanal till intresserade besökare och användare. Oavsett hur många nya kunder som kom från reklamkampanjen, finns ett stort intresse för nya bostäder. I första hand är det i de större städerna intresset, och priserna, är störst. I en nyligen genomförd mätning visar det sig att det kostar tre gånger så mycket att köpa lägenhet i Stockholm som i Malmö. Dock är detta snittpriser vilket lämnar utrymme för undantag i alla riktningar.
För den med drömmar om villa, har prisökningen uteblivit helt. Det finns i nuläget inte några större tecken på att villapriserna skulle öka under de närmsta åren. Dock verkar utvecklingen gå framåt vad gäller bostadsrätter.